دسته قفل

انتخاب قفل

همیشه نیاز است که برای حفظ برخی از دارایی‌ها، فضایی مخصوص به خود داشته باشیم و قاعدتا باید هنگامی که در آنجا نیستیم امکانی برای غیرقابل دسترس کردن آن باشد. قفلها برای این منظور هستند اما چه قفلی انتخاب کنیم؟

هر کدام از آنها دارای مزایا و معایبی هستند که با توجه به فضای محل استفاده، قیمت، ابعاد، نوع کلید و … باید توسط شخص انتخاب شود.

سوالی که در اول در ذهتن می‌آید اینست که کدام یک از همه ایمن‌تر است؟ در پاسخ باید گفت هیچ ایمنی صددرصدی وجود ندارد و مجموعه‌ای از شاخصها میتواند درصد امنیت یک قفل را بالا ببرد. از موارد موثر در امنیت قفل، جنس بدنه، نوع کلید، طول کلید، تعداد رمزها، قطر میله قفل، شکل بدنه قفل است. معمولا ما دو فرم را بیشتر میشناسیم، نوع آویز و نوع کتابی. عموما تصور میکنند قفل کتابی امنیت بالاتری نسبت به قفل آویز دارد، اما اگر کیفیت قفل پایین باشد شکل قفل تاثیری روی امنیت آن ندارد. نمیتوان یک قفل کتابی بی‌کیفیت و یا کم‌کیفیت را بهتر از یک قفل آویز باکیفیت دانست.

 

پس به چه نکاتی توجه کنیم؟

جنس بدنه یک قفل خوب از فلز برنج است، از جمله خصوصیات برنج، چکش‌خواری بالا، مقاومت در برابر سایش و برش، مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی و … است، قفلهای با سیلندر و ساچمه و کلید برنجی دوام بسیار بیشتری در برابر دفعات زیاد استفاده دارند و کلیدها و ساچمه‌ها دچار ساییدگی و خرابی نمیشوند، چراکه آسیب به ساختمان داخل بلوک قفل قابل مشاهده نیست و در قفلهایی که زیاد استفاده شده‌اند میتوان کلیدهای متفرقه را نیز استفاده کرد. یک قفل باکیفیت بالا معمولا بلوک بدنه از جنس برج و روکش محافظ بدنه فولادی دارد. برخی از تولیدکننده‌ها بخاطر قیمت بالای برنج، از رنگ طلایی روی جنسهای ضعیف استفاده میکنند تا ظاهر قفل شبیه به قفلهای برنجی شود.

قفل آهنی در محیطهای مرطوب، شرجی، اسیدی دچار خوردگی و خرابی میشود. برای اینگونه محیطها باید از انواع کاملا برنجی استفاده کرد

دهانه قفل ترجیحا نباید بیش از فضای مورد نیاز در دو طرف جاقفلی باشد تا امکان استفاده از دیلم برای شکاندن قفل را کاهش دهد. این مورد تنها درصورتیکه کیفیت جاقفلی و اتصال آن به درب قوی باشد باید مورد توجه قرار گیرد.

خیلی از قفلها دارای خصوصیت ضدبرش هستند، این مورد گرچه مزیت قفل محسوب میشود اما اگر کیفیت جاقفلی و یا لولای درب ضعیف باشد، برشکاری جاقفلی که در دسترس است از بریدن قفل کار ساده‌تری است.

برخی از انواع کلیدهای جدید بخاطر شکل خاصی که دارند امکان ساخت کلید اضافه برای آنها وجود ندارد و از بابت امنیت ممکن است سطح بالاتری داشته باشند اما شکل و فرم کلیدهای قفل به تنهایی تاثیری روی امنیت قفل ندارد. اگر جنس بدنه ضعیف باشد و یک کلید خیلی خاص داشته باشد تنها دربرابر باز شدن با کلید میتواند ایمن باشد و دربرابر ضربه یا سوراخکاری و … ناایمن است.

کلیدهای خاص، این نوع کلیدها معمولا امکان تکثیر ندارند

قفل کتابی دو حالت بازشدن میله دارد. یک حالت میله فنردار است که هنگام چرخاندن کلید و بازشدن، میله به سمت مخالف کلید بیرون میپرد و استفاده از آن ساده‌تر است اما باید در دو سمت جاقفلی فضای کافی برای ورود کلید و بیرون پریدن میله وجود داشته باشد و حالت دیگر، با چرخاندن کلید، میله قفل بیرون نمیپرد و باید با دست میله را به سمت کلید بیرون کشید. این مدل دوم برای جایی که فضای اطراف جاقفل محدود است مناسب است.

قفل کتابی یکطرف کلید و دسته میله و یک طرف صاف مناسب فضاهای محدود، بدنه فولادی و روکش محل کلید

یکی از امن‌ترین حالتهای استفاده از هر نوع قفلی، استفاده از قفل و جاقفلی پشت درب هست، در این حالت شما یک دریچه به اندازه‌ای که یک دست داخل درب اصلی رود تعبیه میکنید و قفل را از داخل باز و بسته میکنید. در این وضعیت خیلی از روشهای اهرم‌کاری، دریل‌کاری، سوهان‌کاری، چکش‌کاری و … برای تخریب قفل کاربردی نخواهد داشت.

قفل کتابی‌های تولید ایران اکثرا جزو بهترین و باکیفیت‌ترین قفلها هستند و در حد رقابت با برندهای معتبر و گران قیمت خارجی، بنابراین یکی از ملاکهای انتخاب قفل ساخت ایران بودن آن است.

دیدگاهتان را بنویسید